#LUCID #VERPACK G #opakowania
Rejestracja w LUCID to obowiązek, którego zaniechanie grozi wysokimi karami. Co trzeba zrobić? Jak się przygotować?
Rejestracja w LUCID - o co chodzi?
Z dniem 01.01.2019 weszła w życie nowelizacja niemieckiej ustawy dotyczącej opakowań. Wprowadzono ją pod nazwą VerpackG.
Wprowadziła ona publiczny rejestr opakowań LUCID, zaostrzając dotychczas obowiązujące regulacje wynikające z rozporządzenia o opakowaniach VerpackV.
Co z tego wynika dla polskich przedsiębiorców?
Bardzo wiele podmiotów gospodarczych dostarczających towary na rynek niemiecki, wprowadza tym samym do niemieckiego obrotu opakowania. Ma w związku z tym obowiązek zarejestrować się w systemie LUCID i dopełnić wszelkich formalności, wynikających z tej rejestracji.
Dotyczy Cię temat rejestracji w systemie LUCID? Chcesz wiedzieć więcej?
Wypełnij formularz. Oddzwonię i opowiem Ci o obowiązkach na rynku niemieckim oraz o możliwościach współpracy podczas bezpłatnej konsultacji telefonicznej.
Co to jest LUCID?
LUCID to publiczny rejestr administrowany przez Zentrale Stelle Verpackungsregister (pl. Centralny Rejestr Opakowań).
Co ważne Rejestr jest ogólnodostępny, czyli każdy klient może sprawdzić czy dany sprzedawca lub producent, od którego zakupił towar, jest zarejestrowany w systemie LUCID.
Kto odpowiada za opakowania i musi zarejestrować się w LUCID?
Ustawa nakłada nowe obowiązki na firmy wprowadzające po raz pierwszy do obrotu na niemiecki rynek opakowania wypełnione produktami (niem. Erstinverkehrbringer), nawet jeśli ich siedziba znajduje się poza granicami Niemiec.
W przypadku podmiotów zagranicznych, np. polskich eksporterów, decydujące znaczenie ma odpowiedzialność za produkt w momencie przekroczenia granicy, która uznawana jest za fakt wprowadzenia produktu do obrotu w Niemczech.
Tyczy się to zarówno producentów, dystrybutorów jak również przedsiębiorców sprzedających swoje produkty online. Nie ma znaczenia czy wysyłamy nasze produkty do innej firmy na terenie Niemiec ( np. do hurtowni lub innego dystrybutora, który odsprzedaje dalej towar) czy sprzedajemy swój towar do klienta końcowego detalicznego (przysłowiowego Pana Müllera). Kluczowe jest to kto wysyła towar i kto widnieje na etykiecie.
Sprzedawca odpowiada za opakowanie tylko wtedy, gdy wprowadzający nie jest wymieniony na opakowaniu. W związku z tym, obowiązek rejestracji dotyczy podmiotu zagranicznego, np. polskiego, jeżeli jest on określony na etykiecie jako producent lub jest reprezentantem producenta, oraz gdy odpowiada za towar przy przekraczaniu granicy.
Co ważne ustawa nie mówi o minimalnych limitach – czyli każdy kto komercyjnie wprowadza po raz pierwszy na rynek niemiecki swój towar jest zobowiązany przestrzegania przepisów związanych z ustawą o opakowaniach VerpackG.
Szukasz odpowiedzi na swoje pytania dotyczące Verpack-G i LUCID?
Sprawdź FAQ!
Jakie opakowania wymagają rejestracji?
Dlaczego warto się zarejestrować?
Jakie obowiązki spoczywają na firmach wprowadzających swoje produkty na rynek niemiecki?